خرید سیسمونی و چیدمان اتاق نوزاد، راهنمای قدم به قدم در مامو

نکات اصولی که باید در خرید محصولات اتاق کودک خود بدانید . حتما قبل از آنکه تمام پول های خود را خرج کنید، این مقاله را بخوانید.
زمانی که متوجه می شوید بچه دار شدید فقط 8 ماه فرصت دارید تا همه چیز را برای کودکتان آماده کنید. اما از کجا شروع می کنید؟
در اینجا راهنمای جامعی برای چیدمان اتاق نوزاد و خرید سیسمونی را برای شما جمع آوری کرده ایم تا مطمئن شوید هر آنچه که برای آسایش خود و کودکان نیاز دارید را فراهم کرده اید. نوزادان به مراقب های ویژه ای نیاز دارند و حتما باید برای آنها یک اتاق خواب ایمن و دوست داشتنی دیزاین کرد.

اول از همه برنامه ریزی

این اتاق مهم ترین منطقه در خانه شما است. اینجا مکانی است که کودک شما زندگی خود را در آن آغاز میکند . شما در اینجا پیوند خواهی خورد و کودک خود را در آن آموزش خواهید داد
اولین قدم برای خرید وسایل اتاق کودکتان تخمین بودجه هست. مقدار هزینه ای که میخواهید برای این اتاق مهم و کاربردی خرج کنید چه قدر است؟
دومین قدم اندازه گیری دقیق فضای اتاقتان هست. همه ی ابعاد، عرض ، طور و ارتفاع را بدانید. در این صورت شما می توانید تخمین بزنید چه مقدار جا برای تختخواب و میز و …. نیاز دارید.
قطعا دوست ندارید بعد از خرید یک مبلمان زیبا و بزرگ متوجه بشید که اشتباه کردید و نیاز به یک تختخواب ظریف تر و کوچکتر داشتید.
وسایل اتاق کودک تنوع بسیار بسیار بالایی دارد به طوری که ممکن است شما را گیج کند . پس حتما با برنامه ریزی قبلی به خرید بروید.
نور اتاق را به خوبی بررسی کنید. اگر پنجره های بزرگ و رو به آفتابی دارید باید حتما برای خریدن پرده ای مناسب تدبیری داشته باشید. و برعکس اگر اتاقتان روشنایی محدودی دارد باید فکری برای خرید لوستر های مناسب و ایمن برای اتاق کودک کنید

جنسیت و رنگبندی اتاق کودک

خوشبختانه روز هایی که اتاق تمام دختران صورتی و اتاق تمام پسران آبی بود گذشته. در دنیای امروز خلاقیت در رنگ ها بی انتها است و شما می توانید از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید. انتخاب رنگ هایی که نه بسیار تیره هستند و نه بسیار روشن و کسل کننده بسیار مناسب هستند. رنگ های مکمل را پیدا کنید و ببینید کدام یک با سلیقه شما مطابقت دارد.

یک تم یا قالب برای اتاق نوزاد خود انتخاب کنید

برای اتاق کودکان هزاران تم وجود دارد . انواع حیوانات ، انواع شخصیت های کارتونی ، سبک های مختلف دکوراسیون و متریال
ببینید کدام یک را دوست دارید و شما را خوشحال میکند . حتما به مجلات و وب سایت ها نگاه کنید تا ببینید چه چیزی چشم شما را می گیرید . بعد از آنکه تم مورد نظر خودتان را پیدا کنید ببینید محدودیت های شما چه چیز هایی هستند؟
اگر مستاجر باشید دستتون برای نقاشی کردن و یا کاغذ دیواری تقریبا بسته است. و باید به دنبال ایده هایی باشید که که بتوانید آنها را به خانه جدید خود منتقل کنید. (راهنمای بهترین دکوراسیون اتاق کودک در خانه اجاره ای)
می توانید از استیکر های جدا شونده استفاده کنید و یا وسایل دکوری دیواری که با کمترین آسیب به دیوار قابل نصب هستند. مانند انواع قاب عکس ، ساعت دیواری، چارت قد کودک و ….
بهتر است سعی کنید تا اجزا و وسایل اتاق خود را در قالب تمی که انتخاب کرده اید خریداری کنید.

خرید سرویس خواب نوزاد

بدون شک تختخواب مهمترین قطعه از وسایل چوبی اتاق کودکتان هست.
بسیاری از کودکان به مدت 3 سال و یا بیشتر از تخت خود استفاده میکنند و اگر قصد داشتن فرزند دیگری دارید به یک تخت خواب ماندگار و با کیفیت نیاز دارید.
اولین نکته ای که در خرید تخت خواب باید به آن دقت کنید ایمنی آن است. حتی اگر قصد دارید از تختی قدیمی استفاده کنید حتما باید استحکام و ایمن بودن آن را چک کنید. و اگر متوجه شدید استاندارد های لازم را ندارد می توانید با ارزان ترین روش ها نصب به بازسازی آن اقدام کنید.
استفاده از تخت های نوزاد نوجوان بسیار به صرفه هست. اگر تخت شما با کیفیت باشد ، کودکتان می تواند تا سنین 10 سالگی از آن استفاده کند.
پس از خودتان بپرسید کدام سبک بیشتر به دکوراسیون شما می آید و کودک شما برای چند سال قرار است از آن استفاده کند.

میز تعویض نوزاد

امروزه در ایران هم استفاده از میز های تعویض در خرید سیسمونی بسیار رواج پیدا کرده است. اکثر مادران بعد از زایمان دچار درد هستند و تعویض کودکان بر روی میزی استاندارد برای آنها بسیار کمک کننده است.
میز تعویض باید محافظ کودک باشد چون ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است.
سعی کنید از میزهایی استفاده کنید که از فضای زیرین آن نهایت استفاده شده است. شما قطعا در اتاق کودکتان به کمد ها و کشوهای زیادی نیاز دارید. پس می توانید از میز تعویضی استفاده کنید که کشوهای زیادی در آن تعبیه شده است.چراکه زمانی که شما از میز تعویض استفاده میکنید به وسایل ریز زیادی نیاز دارید انواع لوسیون های ، پوشک، دستمال های مختلف و …
و میتوانید تمام وسایل مورد نیازتان را در میز تعویض قرار دهید.

سرویس روتختی نوزاد

قبل از آنکه به سراغ طرح و نقش روتختی برویم باید به نکات مهمتر دیگری توجه کنیم
سرویس روتختی تماس مستقیم پوستی با نوزاد شما دارد پس بسیار مهم است که جنس آن چه باشد و از چه متریالی ساخته شده باشد
سهولت در شستشو یکی دیگر از موارد مهم و کلیدی است چرا که سرویس روتختی نوزاد به تعداد دفعات زیادی شسته می شود.

استفاده از ضربه گیر ها و یا گارد های مناسب برای تخت نوزادتان بسیار کاربردی هست. شما می توانید از انواع دکوراتیو و کودکانه آن استفاده کنید.
در انتخاب رو تختی دقت کنید تا مطابق با تمی که انتخاب کرده اید باشد تا به اتاقتان زیبایی بیشتری بدهد.
سرویس های روتختی زیبا که با دیگر اجزای اتاق هماهنگ باشد را می توانید از اینجا تهیه کنید

پرده و پنجره اتاق کودک

پرده ها به دلیل فضای زیادی که در اتاق می گیرند در نوع دیزاین بسیار بسیار نقش پر رنگی دارند. شما با انتخاب نوع مناسبی از پرده می توانید هنر خود را در اتاق نمایان کنید.
می توانید با خرید پرده هایی با طرح کودکانه و البته در قالب تم اتاق کودکتان زیبایی خاصی به پنجره های اتاق دهید.
بهتر است از دولایه پرده استفاده کنید.یک پرده توری و نازک برای ورود نور به اتاق و یک پرده ضخیم تر بر روی آن تا در زمانی که کودک در حال خواب است بتوانید نور اتاق را کمتر کنید
پنل های پرده را می توانید از اینجا تهیه کنید

کفپوش و فرش اتاق کودک

کفپوش و یا فرش در ماه های ابتدایی تولد نوزاد صرفا یک وسیله تزئینی هستند اما کودک شما به سرعت بزرگ می شود و تماس بسیار زیادی را با کف اتاق خود تجربه می کنید.پس شما باید از ایمن و تمیز بودن کف اتاق خود مطمئن باشید.از فرش ها و یا کفپوش های راحت و ساده استفاده کنید. بهتر است از کفپوش های پر نقش و نگار و یا بزرگ در اتاق خود استفاده نکنید. چون هم اتاق شما را نامنظم نشان می هد هم شستشوی آنها دشوار است.شما میتوانید تمام اتاق را با کفپوش های نرم و تک رنگ بپوشانید و روی آن از قالیچه ها و یا فرش های تزئینی استفاده کنید.
اگر این فرش یا قالیچه هماهنگ با تم اتاق شما نمای بسیار زیبا و خاصی به اتاقتان می دهد.

انواع و اقسام باکس و سبد و وسایل نظم دهنده در اتاق نوزاد و کودک

به زودی تعداد وسایل ریز و درشت کودکتان آنقدر زیاد می شود که متوجه میشود مرتب کردن آنها آنقدرها هم کار ساده ای نیست.
پس بهتر است از همان ابتدا در خرید سیسمونی فکری برای ساماندهی وسایل مختلف داشته باشید.
یکسری از وسایل هستند که هر روز از آنها استفاده میکنید و برعکس وسایلی هستند که مدتها نیاز به آنها ندارید ( مانند لباس های خارج از فصل و یا اسباب بازی های قدیمی تر)

موارد استفاده از باکس ها و سبد ها
سبد لباس
سبد اسباب بازی
سبد لوازم بهداشتی
باکس ملحفه
و……

از باکس هایی استفاده کنید که هماهنگ با تم اتاق کودکتان هست.
سعی کنید باکس هایی که هر روز استفاده می شوند و در دسترس کودکان هستند را با دقت بیشتری انتخاب کنید
ایمنی و استحکان آنها بسیار مهم هست. سبد ها را جهت نداشتن نقاط تیز و برنده چک کنید و مطئن شوید کودک بازیگوش شما نمی تواند آسیبی به سبد برساند
می توانید انواع مختلف باکس و سبد را در اینجا ببینید

اکنون که وسایل ضروری را تهیه کردید نوبت به وسایل دکوری می رسد

خرید یک چراغ خواب زیبا و رویایی

تمام مادران در طول شب چندین بار به اتاق کودکشان می روند و وجود یک روشنایی کم در اتاق بسیار ضروری است.پس حتما به دنبال یک آباژور کودکانه و زیبا برای اتاق کودک خود باشید.
اگر اتاق شما کوچک است و یا فضایی برای قرار دادن آباژور ندارید می توانید از چراغ های دیوار کوب استفاده کنید.

ساعت دیواری اتاق کودک

ساعت دیواری یک وسیله دکوری و کاربردی است. هم برای مادران هم برای کودکان .با قرار دادن یک ساعت روانگرد و بیصدا در اتاق کودکان می توانید به مرور او را با مفهوم زمان آشنا کنید و با بزرگ شدن کودک زمان خواب و بیداری را با او تمرین کنید
از طرفی هر زمان که بخواهید می تواند آن را به منزل جدیدتان انتقال دهید.

سطل زباله و جای دستمال عروسکی و کودکانه

در کنار میز تعویض شما به وسایل زیادی احتیاج پیدا میکنید یکی زا آنها سطل زباله است . تا دستمال های خیس و پوشک را در داخل آن قرار دهید. می توانید از مدل های کودکانه و متناسب با تم اتاقتان استفاده کنید تا هم وسیله کاربردی و هم وسیله دکوری زیبایی داشته باشید. دستمال های یکبار مصرف هم از موارد جدانشدنی از اتاق کودک به خصوص در کنار میز تعویض هستند.